BELI PRODUK HIRAQ SECARA ONLINE. TIADA CAJ PENGHANTARAN!

Rabu, 16 Februari 2011

Coba kau Coba...

As Salam...

Semalaman aku tak dapat melelap kan mata. Malam ku rasakan begitu panjang sekali. Awisy pun tidur nya resah je. Aku rasa dahi nya, panas... sesekali aku dengar suara halus nya memanggil ku "mamaaa.. " sayu bunyi nya. Hati seorang ibu begitu mudah tersentuh. Entah kenapa kebelakangan ni sebak sering kali bertamu bila mata ku membelek-belek raut wajah nya. Aku simpati melihat nya. Kalau dia dah pandai cakap mesti dia adukan segala kesakitan dan penderitaan nya. Tapi hari2 dia ceria. Bermain dan terus bermain dalam dunia nya sendiri.

"Mamaaa.." sekali lagi dia memanggil. Aku terus menumpu pada nya. Terlihat wajah nya mengukir senyuman dengan mata yang terpejam sambil dia mengeliat kan badan nya. Aku tersenyum melihat gelagat nya, lantas pastas jari ku mencubit pipi nya. Geram dengan kecomelan nya. Aku ingin abadikan segala kenangan kanak2 nya bersama ku. Masa berlalu dengan pantas hingga kekadang kita tak sedar anak2 kita dah dewasa. Masa tu baru lah kita sedar banyak yang kita telah terlepas. Masih banyak lagi yang kita ingin lakukan untuk diri nya, tapi sayang masa tak bisa di undur kembali.

Mungkin aku tak dapat lelapkan mata sebab resah untuk menghadiri temuduga pagi ni. Jawatan Pegawai Imigresen Gred KP17. Dah agak dah, mesti kena rejek. Sebab aku rabun. Kalau tak silap pendengaran aku tadi, pegawai tu cakap jarak dari tempat kita berdiri dengan huruf2 yang dia suruh kita baca tu 20 kaki. Jauh tuuu.. Liang lahad pun baru 7 kaki. Hehehe

No giliran aku no 5. No bertuah aku. Ingat kan ada luck. Hampehhh..
Sambil duduk menunggu giliran aku berselawat di dalam hati. Mana lah tau kot2 ada rezeki aku.

Bila no giliran aku dipanggil, aku pun melangkah dengan confident. Masuk je kat bilik tu ada pegawai menunggu di depan pintu. Aku menyerahkan borang, kad pengenalan dan surat panggilan untuk interview.

Pas tu dia suruh rapat ke dinding untuk ambil ukuran ketinggian,then timbang berat. Pas tu dia suruh duduk untuk ujian rabun warna then barulah ujian jarak penglihatan. Siap dia suluh mata aku ni dengan lampu suluh then dia suruh aku gosok2 mata aku, di khuatiri aku ada menggunakan contact lenses. " dont worry encik, saya seorang yang jujur.. hehe" ckp dlm hati je.
Bila dia suruh aku berdiri tegak dan bacakan huruf2 yang dia tunjuk kan kat depan tu, aku memang surrender. Sama ada huruf bersaiz besar atau kecil semua nya memang aku tak cam langsung. Pada mata aku semua nya kembang je. Nak tembak pun tak de idea. Last2 terus aku cakap " saya tak nampak encik!"
"Kamu pakai spec ya?" pegawai tu bertanya
"Haah" pendek aku menjawab sambil senyum menyeringai pada nya
"power kamu berapa?" intonasi suara nya agak kendur tidak seperti mula2 tadi yang kelihatan tegas dan ganas semacam je. Mungkin dia simpati dengan aku agak nya
Aku cuba mengingat kembali berapa power untuk spec aku. "175" Aku teragak2 menjawab. Kalau tak silap aku lah. Sebelum aku tukar spec baru ni, power aku 125 pas tu masa tukar spec baru dia cakap power aku naik 50, so 175 kan...

Pas tu dia advise kan aku jangan apply lagi mana2 jawatan untuk badan beruniform kat SPA sebab diaorang akan remarks kat SPA keputusan ujian fizikal untuk hari ni. Jadi kalau akan datang aku apply lagi jawatan untuk badan uniform, sampai kiamat pun diaorang tak kan panggil untuk interview. It's ok. aku redha. Bukan rezeki aku gak nya. Allah Knows better..

Dari calon no 1 sampai calon no 4 semua kena rejek. Calon yang pertama perempuan kena rejek sebab rabun. Calon yang kedua lelaki, kena rejek sebab bahu senget. Calon yang ke tiga perempuan kena rejek sebab tak cukup berat. Berat minimum untuk wanita adalah 46 kg. Berat budak tu pulak 45 kg. Missed 1 kg je. kesian pulak tengok dia menangis-nangis. Calon yang ke empat pun kena rejek sebab rabun. Aku kena rejek pun sebab rabun. Mana boleh nampak, 20 kaki tu. Kalau dalam 20 kaki aku boleh melihat dengan jelas huruf2 kecil yang macam kita buat pemeriksaan mata masa nak bikin cermin mata tu, baik tak payah aku pakai spec. Membazir je. Tak pakai spec lagi cun hehehe.. perasan lah pulak.

Tak apalah, mungkin ada baik nya. Aku dengar, sesiapa yang terpilih akan di hantar ke Port Dickson untuk training selama 3 bulan. Adusss aku tak boleh hidup tanpa Awisy. Kang hari2 aku menangis je.

Kepada mereka yang terpilih, all the best to them. Dan aku tak kan berhenti di sini. Bumi Allah cukup luas. Cukup untuk memberi rezeki kepada semua anak cucu adam. Aku akan cuba cari kerja di tempat dan di bidang lain pulak.. ;)

Coba kau cobaa, coba kau diam bila ku berbicara dengan kamu... oooo lalala

Tiada ulasan:

Catat Ulasan